v34

Barnet

Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. Barnet vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas. Vikt 2 350 gram.

Mamman

Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls, men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd. Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu. Kommer du ihåg i början när magen var platt? Mycket har hänt sedan dess.


Tillbaka på jobbet och det känns sådär. Magen är ivägen så jag har fått flytta skärmen till datorn närmare mig och jag bara hatar min skrivbordsstol just nu, den har blivit så obekväm. Känner mig som en fånge i mina egna kläder för allt känns tajt, får tänkta lite mer på det när man står framför garderoben på morgonen. Otrolig skillnad på magen den senaste veckan. Det rör sig och bökar mest hela tiden och den växer verkligen snabbare nu.

I namnfrågan går det sådär. Jag har flera namn jag kan tänka mig men Nicklas bara rynkar på näsan. Han har ett namn, ett namn som han kan glömma. Ja vi är helt enkelt inte överrens. Bara om mellannamnet, fast det kanske slutar med att mellannamn får bli tilltalsnamn. Tur att det är några veckor kvar...


Kommentarer
Postat av: Linda helsing

Va hände med Linn? :)

2012-08-14 @ 21:47:35
Postat av: Linn

Precis, vad hände med Linn, det är ju assnyggt ;)

2012-08-19 @ 14:23:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0