V14

Barnet

Fostrets kroppsdelar är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har. Fostret rör på sig i fostervattnet.

Mamma

Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma, kallad Linea nigra, synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.

Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången. Uppdatera din familj hela tiden om hur du känner dig så de kan stötta och hjälpa dig.


Och hur mår jag?
Jo tack bra. Illamåendet jag hade i början släppte för ca 2 veckor sedan och tröttheten känner jag heller inte av så värst mycket längre, är inte tröttare än vanligt helt enkelt. Tröttheten var värst v 6-9.
Känner mig inte lika hungrig heller som jag gjorde i början. Har ätit mellis på eftermiddagen i flera veckor men det slutade jag med förra veckan eftersom jag helt enkelt inte var hungrig då.
Annars är det en liten kula på magen. Det är Nicklas och mamma snabba på att påpeka. Jeansen knäpper jag med snodd, det går att knäppa men blir för trångt och trycker över magen.


Kommentarer
Postat av: Linda Helsing

<3<3<3<3<3<3

2012-03-27 @ 10:35:24
URL: http://lindasmaja.blogg.se/
Postat av: Martina

Ååååh. Mys <3

2012-03-27 @ 21:42:07
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0