V21

Barnet

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen. Fostret kissar i magen.
Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret. Vikt 420 gram.

Mamman

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara stabilare och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än.
Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo. Viktuppgång är individuell. Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon.



Idag var det dags att besöka barnmorskan för andra gången. Sist jag var där var det 20 februari och vinter.
Hon kollade blodtrycket som var kanon och vi lyssnade på bebisens hjärta. Eftersom bebisen sparkade som sjutton så var det lite svårt att höra hjärtat utan att det dunsade till i högtalarna. Även idag fick jag kommentaren "oj vad livligt det är därinne". Har vi ett fotbollsproffs därinne tro? Eller kanske en karate-kid? :)
Hjärtat slog iaf fint sa barnmorskan r utan tvekan trivas.
Sen berättade hon att jag är Rhd negativ och att bebisen är Rhd positiv. Det har dom kunnat se genom ett enkelt blodprov. Det innebär att jag ska tillbaka om några veckor och sen till specialtist mödravården på Huddinge sjukhus för en spruta som ska göra att det inte ska bildas antikroppar i mitt blod. Om jag har fattat det hela rätt. Det ska inte vara något jag behöver oroa mig för men tydligen är det ganska ovanligt. 15 % är Rhb negativa och endast 2 % av världens befolkning har samma blodgrupp som mig B-. Så det kanske är dags att bli blodgivare..
Nästa tid är bokad till 20 juni.

Kommentarer
Postat av: Linda Helsing

Härligt med hjärtljuden! :-)

Inte visste jag att du var så ovanlig! ;) Såklart ingenting att oroa sig över, det där har dom koll på! :) ses snart tycker jag!! :)

2012-05-17 @ 23:48:32
URL: http://lindasmaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0