v37

Barnet

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det. Vikt 3 kg.

Mamman

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.


Har varit hos barnmorskan idag. Hon var 35 minuter sen, drygt. Hon tog blodprov för att kolla blodsockret och bodvärdet, det såg fint ut. Blodtrycket var värre. Undertrycket var 80 och brukar annars alltid ligga på 60. Därför fick jag göra ett urinprov för att barnmorskan misstänkte havandeskapsfögiftning. Provet visade att så inte var fallet men hon höjde ett varnande finger och sa att jag nu ska hålla koll på kraftigare huvudvärk och om jag får det ska jag kontakta förlossningen. Men eftersom urinprovet var bra så trodde hon mer på att det hade med stress att göra. Så nu blir det lite lugnare puckar både på jobbet och på bygget. Hjärtat slog lika fint som vanligt och det känndes så skönt att höra dom jämna slagen efter pratet om blodtrycket.

Annars börjar magen kännas mer ivägen. Det är jobbigt att inte kunna göra allt själv utan behöva hjälp att tex bära saker. Till och från känner jag av fogarna så därför försöker jag verkligen att undvika bärandet för det är då jag känner att det blir värre. I helgen ska jag packa BB-väskan så den finns klar den dagen det är dags att åka in. Men till BB ska jag inte förens efter den 2 oktober (9 oktober om ni frågar pappa/morfar) bara så ni vet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0