v38

Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in. Vikt 3 200 gram.

Mamman

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.


Upptäckte idag att jag glömt att äta min järntabletter i typ en vecka. Nu blir det bättring på det. Så mycket att tänka på just nu att en liten järntablett som ska tas varannan dag liksom försvinner ur tankarna. Lugnare på jobbet nu eftersom jag har gett ifrån mig mina arbetsuppgifter och det känns skönt att avsluta i lugn och ro. Passade på att kompa ut lite tid på eftermiddagen idag, blir så trött på dagarna eftersom jag sovit middag både lördag och söndag.

Annars är det lika livat som vanligt i magen och man känner att det blir mindre plats för bebisen att röra sig på. Men inga direkta förvärkar så det känns som att det lilla livet trivs därinne. Vi får hoppas det iaf, jag vill hinna flytta in i huset först och sluta jobba. Ska packa BB väskan innan veckan är slut, så slipper man stressa upp sig över det när det väl är dags!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0